Hoofdstuk VI: Berekenen van de Score

De volgende pagina's gaan over een van de ingewikkeldste dingen van Riichimahjong: de score.

Als een speler wint, krijgt hij een aantal fiches dat is gebaseerd op drie factoren:

  • 1. Of die speler Oost is of niet
    2. Het aantal Han
    3. Het aantal punten oftewel mini-punten
Laten we eerst eens kijken naar het verschil tussen betalingen aan Oost en aan niet-Oost.

Grofweg gezegd, krijgt Oost 150% van de betaling aan de andere spelers. Maar Oost zijn heeft ook een nadeel: als iemand uitgaat met Tsumo, betaalt Oost in zijn eentje de helft van de bijbehorende score.

Misschien is het 't gemakkelijkst het verschil tussen betalingen aan en door Oost als volgt te bekijken.

Bekijk eerst de betalingen aan Oost en niet-Oost als volgt:

      1. Niet-Oost ontvangt 4 eenheden


    2. Oost ontvangt 6 eenheden.
Voorbeeld: een hand van 5 Han is 8.000 punten waard voor niet-Oost (4x2000=8000), en 12.000 punten voor Oost (6x2000).

Als we het betalingsysteem 4/6 aanhouden, kunnen we de betalingen op de volgende manier bepalen:

Ron

      1. Niet-Oost ontvangt alle 4 eenheden van de speler die de winnende steen weggooide.


    2. Oost ontvangt alle 6 eenheden van die speler die de winnende steen weggooide.
Tsumo

      1. Niet-Oost ontvangt 2 eenheden van Oost en 1 eenheid van de drie andere spelers (in totaal 4 eenheden).


    2.Oost ontvangt 2 eenheden van elke speler (in totaal 6 eenheden)
De volgende stap: Hoe leer je de punten te berekenen om de uiteindelijke waarde van een winnend spel te kunnen bepalen.