Eigen Wind

 

 
Yakuhai
 
Speler = West

   
Tsumo

Elke Pon (of Kan) van je Eigen Winden is 1 Han waard.  De wind die een speler heeft, wordt bepaald door zijn positie ten opzichte van de spelleider, Oost. De overige drie spelers zijn Zuid, West resp. Noord, tellend vanaf Oost, tegen de wijzers van de klok in.

Deze hand mag open of dicht zijn.



Schoon + Eigen Wind (4 Han)

 

Speler = Noord

 
Ron



Let op dat voor elke speler op een gegeven moment Heersende Wind en Eigen Wind samenvallen. Bijvoorbeeld: in de Ronde van de Oostenwind krijgt Oost 2 Han voor een Pon (of Kan) Oostenwinden.

Nog een voorbeeld:

Wind van de Ronde + Eigen Wind (2 Han)

 

Ronde = Zuid // Speler = Zuid

   
Ron



Eigen Wind + Groene Draken + Alleen Pon (4 Han)

 

Speler = Oost

   
Ron

 

Let op: als in dit laatste voorbeeld de speler zou zijn uitgegaan met Kringen 4 in plaats van met de Oostenwind, dan zou dit spel slechts 3 Han waard zijn geweest: Alleen Pon + Pon Draken.